تبلیغات
آستانه متبرکه سبزقبا دزفول ؛ چهارمین حرم معنوی کشور - حضرت سبزقبا سفیر هدایت در دزفول
آستانه متبرکه سبزقبا دزفول ؛ چهارمین حرم معنوی کشور
آستانه متبرکه سبزقبا دزفول ؛ چهارمین حرم معنوی کشور

مرتبه
تاریخ : شنبه 6 شهریور 1395

 زوایایی از زندگی سفیر هدایت، حضرت محمد بن موسی الکاظم سبزقبا(ع) در دزفول تشریح شد

سخنرانی محقق ارجمند استاد دکتر محمدرضا سنگری

به گزارش سرویس فرهنگی دزفول امروز: همایش “زوایای زندگی سفیر هدایت، حضرت محمد بن موسی الکاظم سبزقبا(ع)”، بعد از ظهر یکشنبه در کتابخانه آستانه سبزقبا(ع) در دزفول برگزار شد.محقق عاشورایی، دکتر” محمدرضا سنگری” حضرت سبزقبا(ع) را عابد، زاهد، فقیه و مجاهد فی سبیل الله توصیف و گفت: در دزفول هر چه داریم از حضور و وجود این امامزاده عظیم الشأن است.وی با اشاره به مطالعات ۳۰ ساله خود در خصوص حضرت سبزقبا(ع) گفت: بنده به موازات تحقیقات گسترده عاشورایی، در مورد این امامزاده عظیم الشأن تحقیقات فراوانی انجام و حتی به برخی از شهرها و کشورها در این خصوص مسافرت کرده ام.دکتر سنگری به تشریح بخشی از تحقیقات خود پرداخت و در پاسخ به چرایی حضور خیل گسترده امامزادگان و سفیران هدایت در ایران گفت: باید ریشه آن را در عاشورا و قیام مختار یافت ،حضور چشمگیر ایرانیان در سپاه مختار بطوری بود که فقط در یکی از یگان های ۳ هزار نفره او، ۲ هزار و ۷۰۰ نفر ایرانی بودند و پس از آن نیز ایرانیان در اقدامات ضد بنی امیه و ضد ظلم در کوفه شرکت داشتند.این محقق برجسته عاشورایی ادامه داد: بعد از سال ۶۱، نهضت ها در ایران شکل گرفت و در آستانه قرن سوم ایرانیان کاملا لشکرآرایی کرده و به مدد اهل بیت(ع) می آیند.وی عشق به اهل بیت(ع) و موقعیت جغرافیایی مناسب ایران را دو ویژگی بارز ایران عنوان و گفت: با گسترش عشق به اهل بیت(ع) در بین ایرانیان، خطر بزرگ ایجاد جریانات انحرافی، جامعه شیعی را به خطر انداخته بود.دکتر سنگری ادامه داد: جریان “غُلو کنندگان” که مقام اهل بیت(ع) بویژه امیرالمؤمنین(ع) را تا مقام الوهیت بالا می بردند، آمیختگی بین اعتقادات زرتشت و اسلام و ایجاد تفکر خطرناک جدید و ایجاد جریان کیسانیه با اعتقادات تجسیم و تشبیه خدا، انحرافات خطرناکی بود که جامعه شیعه اهل بیت(ع) ایران را با تهدیدات جدی مواجه می کرد.این استاد برجسته، حضرت امام رضا(ع) در ایران را یکی دیگر از عوامل مهم تردد اهل بیت(ع) به ایران عنوان و گفت: بر اساس مدارک و اسناد متقن، مسیر حرکت امام رضا(ع)، مدینه ، بصره، اهواز، فارس و خراسان است و مأمون با دستور به مأموران خود تاکید کرده که علی بن موسی الرضا(ع) را از دو شهر قم و کوفه عبور ندهند و قطعا می گویم که امام(ع) به قم نرفته است.وی گفت: پس از امام رضا(ع) سه گروه از امامزادگان وارد ایران شدند. گروهی که دارای تفکرات زیدیه بوده و دارای اعتقاد به مبارزه با شمشیر بودند.

سبزقبا دزفول

 گروهی برای تبلیغ و مطرح کردن اندیشه های اهل بیت(ع) در محیط های مختلف بودند و گروه سوم افرادی بودند که نقش فرهنگی تبلیغی داشته و اگر موقعیتی هم ایجاد می شد نیز می جنگیدند.دکتر سنگری ادامه داد: همه آنها در حال تعقیب و گریز بودند و به شدت از طرف بنی امیه و بنی عباس تحت فشار قرار می گرفتند و برای قتل، آنها را تحت تعقیب قرار می دادند و در مناطق مختلف امامزادگان و علویان فراوانی قتل عام شده اند.این محقق عاشورایی در ادامه به بیان چرایی حضور حضرت محمد بن موسی الکاظم سبزقبا(ع) در دزفول پرداخت و با بیان اینکه دزفول در آن دوران مرکز تمدن ایلام و شهری دانشگاهی با سطح سواد بالا بوده است گفت: این ویژگی ها سبب شد که دزفول در زمان پادشاهان ساسانی مورد توجه ویژه قرار گرفته و برخی اقدامات عمرانی مهم مثل ساخت پل را در دزفول انجام می دهند.وی تصریح کرد: شهر دزفول محل تبلیغ تعداد زیادی از انبیاء الهی از جمله حضرت اسحاق نبی(ع)، حضرت شعیب(ع)، حضرت یعقوب(ع)، حضرت جرجیس پیامبر(ع)، روبیل پیامبر(ع)، دانیال اکبر(ع) و حزقیل نبی(ع) بوده و ۱۵۰ سال قبل از حضور حضرت سبزقبا(ع) در دزفول، محمد بن جعفر بن ابیطالب(ع) در دزفول حضور یافته اند و این نشان دهنده اهمیت این شهر بوده است.وی نقش حضرت محمد بن موسی(ع) در دزفول را فرهنگی تبلیغی و حوزه فعالیت ایشان را منطقه ای به شعاع ۶۰ کیلومتر عنوان و با بیان اینکه دو احتمال برای حضور حضرت محمد بن موسی الکاظم سبزقبا(ع) به ایران وجود دارد به بیان احتمال قویتر پرداخت و گفت: بدلیل شرایط بیان شده، حضرت موسی الکاظم(ع) مأموریتی را به فرزند خود احمد بن موسی(ع) –معروف به شاهچراغ- داد تا گروهی تبلیغی را در منطقه ای به نام “یسیره” تربیت کند که محمد بن موسی(ع)-معروف به سبزقبا(ع)- فرزند کوچکتر حضرت موسی الکاظم(ع) از جمله این گروه بوده است.دکتر سنگری با اشاره به قرائن تاریخی به گروه یسیره و نیز سفارشات و توصیه های اخلاقی تربی
تی حضرت امام موسی کاظم(ع) به فرزندان عظیم الشأن خود جهت امر تبلیغ و هدایت مردم، گفت: تعداد اعضای این گروه قریب ۷۰ نفر بوده که از جمله اقدامات آنها، نوشتن ۲۲۰ قرآن بوده است که بطور تقریب سهم هر نفر نوشتن سه قرآن بوده است.این محقق عاشورایی ادامه داد: چون کاتبین ق
رآن می بایست خوش خط باشند پس حضرت سبزقبا(ع) نیز دارای خطی زیبا بوده و از طرفی چون مبنای اصلی تبلیغی آنها قرآنی بوده، نوشتن قرآن با هدف حفظ قرآن نیز بوده است که می توان نتیجه گرفت که حضرت محمد بن موسی الکاظم سبزقبا(ع)، دارای خطی زیبا، کاتب و حافظ قرآن بوده است.وی سن حضرت سبزقبا(ع) را بین ۱۹ تا ۲۹ عنوان و تصریح کرد: یکی از راههای موفقیت برای تبلیغ دارا بودن اخلاق خوب و تهذیب نفس است به همین خاطر یکی از ویژگی هایی که برای آن گروه ذکر می شود، تهجد و دائم الذکر بودن است.دکتر سنگری، مسیر احتمالی حضور حضرت سبزقبا(ع) به دزفول را مورد اشاره قرار داد و گفت: به احتمال قوی، حضرت سبزقبا(ع) به همراه برادر خود شاهچراغ به بصره و شیراز آمده و پس از شهادت حضرت شاهچراغ از شیراز به بهبهان، اهواز و دزفول آمده است و با تحقیقات صورت گرفته از منطقه شاه خراسان دزفول، وارد دزفول شده است.این استاد دانشگاه، ادامه داد: بدلیل تعقیب و گریز و احتمال قتل محمد بن موسی(ع)، ایشان در بدو ورود ابتدا در کوهستانهای اطراف اقامت یافته و به شهر در رفت و آمد بوده است تا شرایط شهر را بررسی کند و بعد مکانی برای اقامت در شهر بیاید.وی با بیان اینکه این امامزاده عظیم الشأن بصورت گمنام در دزفول سقایی کرده است، به ویژگی های ظاهری ایشان اشاره و گفت: از ویژگی های ظاهری حضرت محمد بن موسی الکاظم(ع) را می توان جوان، چالاک و خوش قامت بودن عنوان و بدلیل پوشیدن لباس سبز در بین مردم منطقه به سبزقبا(ع) معروف شده است





طبقه بندی: کرامات حضرت سبزقبا، 
برچسب ها: دزفول، خوزستان، ایران، سبزقبا، نگین سبز دزفول، چهارمین حرم معنوی، آستانه سبزقبا دزفول،
ارسال توسط نجمه نوری
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin